Kazimierz Towpik


Kazimierz Andrzej Towpik, urodzony 3 września 1938 roku w Cieszynie, jest wybitnym przedstawicielem środowiska naukowego w Polsce. Jego osiągnięcia obejmują szeroki zakres specjalizacji, w szczególności infrastrukturę transportu, w której to dziedzinie zdobył znaczące uznanie.

Jako profesor nauk technicznych, Towpik dołożył wszelkich starań, aby rozwijać i doskonalić systemy transportowe, przyczyniając się równocześnie do wzrostu wiedzy w tej kluczowej tematyce.

Życiorys

Kazimierz Towpik przyszedł na świat 3 września 1938 roku w Cieszynie, jednak już od 1939 mieszka w Warszawie. Przeżył tragiczne wydarzenia powstania warszawskiego w 1944 roku, co na zawsze wpłynęło na jego życie. W 1956 roku ukończył VI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Reytana w Warszawie, zdobywając solidne wykształcenie, które stało się fundamentem dla jego przyszłej kariery. Następnie kontynuował naukę na Wydziale Komunikacji Politechniki Warszawskiej, gdzie uzyskał w 1963 roku dyplom magistra inżyniera komunikacji.

W latach 1963-1968 pełnił rolę asystenta w Katedrze Dróg Żelaznych Wydziału Komunikacji Politechniki Warszawskiej. Później, od połowy 1968 roku, pracował do 1998 w Centralnym Ośrodku Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa, obecnie znanym jako Instytut Kolejnictwa. W tym miejscu, w miarę zdobywania doświadczenia, awansował z starszego asystenta na adiunkta, a ostatecznie na kierownika pracowni oraz kierownika zakładu. W 1972 roku uzyskał stopień doktora nauk technicznych na Politechnice Krakowskiej, a w 1983 roku stopień doktora habilitowanego na Politechnice Poznańskiej.

W 2007 roku zdobył tytuł profesora, a jego praca naukowa koncentruje się na dziedzinie transportu oraz budownictwa, w szczególności na infrastrukturze transportu kolejowego, drogach kolejowych, diagnostyce oraz budowie i utrzymaniu nawierzchni kolejowej. W ramach swoich obowiązków dydaktycznych, w latach 1984-1987 oraz 1993-1997 prowadził zajęcia na Politechnice Radomskiej. Jego działalność zawodowa obejmowała również pracę w Instytucie Badań Kolejowych w Holandii, gdzie pracował w latach 1989-1991, a następnie reprezentował polskie koleje w Komisji oraz Podkomisjach Międzynarodowego Związku Kolejowego (UIC).

Przez wiele lat pełnił rolę eksperta, angażując się w badania realizowane przez rozmaite Komitety Rzeczoznawców oraz Grupy Robocze ERRI na zlecenie UIC. W 1998 roku dołączył do Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, gdzie od 1999 do 2006 roku kierował Zakładem Infrastruktury Transportu. Od 2008 roku pracuje jako profesor zwyczajny w Międzynarodowej Wyższej Szkole Logistyki i Transportu we Wrocławiu.

Od 1964 roku jest żonaty i ma jedną córkę. Jego pasje to muzyka poważna oraz ogrodnictwo, co świadczy o szerokim zakresie zainteresowań i zamiłowań poza sferą zawodową.

Stanowiska

– W latach 1963–1967 pełnił funkcję asystenta oraz starszego asystenta w Katedrze Dróg Żelaznych na Wydziale Komunikacji Politechniki Warszawskiej,

– Od 1968 do 1997 roku sprawował stanowiska starszego asystenta, adiunkta, docenta oraz profesora nadzwyczajnego, a także kierował pracownią i zakładem w Centralnym Ośrodku Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa, obecnie znanym jako Instytut Kolejnictwa,

– W Politechnice Radomskiej był profesorem nadzwyczajnym na Wydziale Transportu, aktywując swoje kompetencje w Instytucie Systemów Transportowych i Eksploatacji Taboru Kolejowego,

– Pełnił także rolę radcy technicznego w Instytucie Badań Kolejowych (ERRI) w Utrechcie (Holandia) w latach 1987–1991,

– W okresie 1992–1993 pełnił funkcję dyrektora zarządzającego Komisji UIC „Urządzenia Stałe” oraz był przedstawicielem PKP w Podkomisji UIC,

– W latach 1999–2006 był kierownikiem Zakładu Infrastruktury Transportu na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej,

– Od roku 2008 pracuje jako profesor zwyczajny w Międzynarodowej Wyższej Szkole Logistyki i Transportu we Wrocławiu,

– Dodatkowo, sprawował funkcję zastępcy kierownika projektu w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Członkostwa

Kazimierz Towpik jest osobą o bogatym doświadczeniu i licznych członkostwach w różnych instytucjach. Jego działalność zawodowa obejmuje wiele istotnych ról w obszarze inżynierii komunikacyjnej oraz kolejnictwa.

  • aktywny członek Sekcji Inżynierii Komunikacyjnej Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN od 1984 roku do dziś,
  • uczestnik licznych Komitetów Rzeczoznawców oraz Grup Roboczych Instytutu Badań Kolejowych UIC w Utrechcie w latach 1972–2003,
  • członek Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP od 1969 roku,
  • członek Rady Naukowej PKP „Duże prędkości” od 2007 roku.

Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia

Wielka duma i uznanie dla Kazimierza Towpika, który w swojej karierze zdobył wiele prestiżowych nagród oraz odznaczeń. Jego osiągnięcia są świadectwem olbrzymiego wkładu w rozwój nauki oraz edukacji.

  • dwukrotnie odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi w latach 1976 oraz 1998,
  • wyróżniony Medalem Komisji Edukacji Narodowej w 2008 roku,
  • otrzymał liczne wyróżnienia i dyplomy od Ministra Komunikacji w okresie od 1970 do 1987 roku,
  • zdobył Nagrodę Zespołową Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki za współautorstwo podręcznika akademickiego w 1987 roku,
  • indywidualna nagroda Rektora PW za osiągnięcia naukowe oraz zespołowa nagroda II stopnia za osiągnięcia dydaktyczne w 2006 roku,
  • Nagroda Ministra Infrastruktury przyznana za najlepszą książkę o tematyce transportowej w roku akademickim 2006/2007,
  • dyplom uznania od Prezesa Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji za prowadzenie pracy magisterskiej, która otrzymała nagrodę od Ministra Infrastruktury w 2005 roku.

Ważne publikacje

Kazimierz Towpik jest autorem oraz współautorem ponad 100 publikacji naukowych oraz 10 książek i skryptów.

Poniżej przedstawiono jego ważniejsze prace:

  • Ocena podparcia toru kolejowego na podstawie tłumienia wymuszonych drgań podkładów. Archiwum Inżynierii Lądowej, Tom XXVI, Zeszyt 3, Warszawa 1980,
  • Experimental and numerical analysis of residual stresses in switch blades (Doświadczalna i numeryczna analiza naprężeń własnych w iglicach rozjazdowych), Archives of Civil Engineering L, 2, Warszawa 2004, L. Kwaśniewski, P. Kowalczyk,
  • Zmienność naprężeń i sił podłużnych wzdłuż toru bezstykowego. Archives of Civil Engineering L, 4, Warszawa 2006,
  • Infrastruktura transportu kolejowego. Skrypt akademicki. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2004,
  • Infrastruktura drogi kolejowej. Obciążenia i trwałość nawierzchni kolejowej. Monografia, Biblioteka Problemów Eksploatacji, ITE, Warszawa – Radom 2006,
  • Koleje dużych prędkości – infrastruktura drogi kolejowej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012.

Oceń: Kazimierz Towpik

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:24