Cieszyn Marklowice to interesująca stacja kolejowa, która znajduje się w granicach Cieszyna, w malowniczej dzielnicy Marklowice, ulokowanej w województwie śląskim, w Polsce.
Stacja ta usytuowana jest na wysokości 229 m n.p.m., co czyni ją jednym z punktów widokowych na ten urokliwy region.
Więcej informacji na temat tej lokalizacji można znaleźć na stronie Marklowice.
Ruch pasażerski
W tej sekcji przedstawiamy szczegóły dotyczące ruchu pasażerskiego w Marklowicach w Cieszynie.
Rok | Wymiana pasażerska na dobę |
---|---|
2017 | 0-9 |
2022 | 0-9 |
Historia
Stacja kolejowa w Marklowicach zainaugurowała swoje działania 1 września 1914 roku. Dokładnie w tym dniu uruchomiono linię, która była budowana od 1911 roku, łączącą Kończyce (obecnie Ostrava-Kunčice) oraz Suchą, biegnącą aż do stacji w Cieszynie. Kluczowym elementem trasy był most na rzece Olzie, zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie stacji Marklowice.
Podczas podziału Śląska Cieszyńskiego w 1920 roku, stacja znalazła się po polskiej stronie, jednakże linia kolejowa należała wówczas do czechosłowackich kolei. Skutkowało to tym, że stacja obsługiwała jedynie tranzytowe pociągi ze strony czechosłowackiej, a połączenia z Polską były wówczas nieobecne. W związku z dynamicznie zmieniającą się sytuacją, odcinek linii po stronie polskiej został wykupiony przez polskie koleje, co miało na celu budowę nowej trasy z Cieszyna do Zebrzydowic. W ramach tych działań most na Olzie został wysadzony przez polskich saperów.
W 1931 roku, koleje czechosłowackie zrealizowały projekt budowy łącznicy linii 320 i 321, znajdującej się w rejonie przystanku w Kocobędzu, co pozwoliło na zaniechanie kursowania pociągów tranzytowych.
Stacja kolejowa zyskała drugie życie w 1934 roku, kiedy zainaugurowano nową linię kolejową do Zebrzydowic. Następnie, w 1962 roku, rozpoczęto budowę Cieszyńskiej Fabryki Farb i Lakierów. Zakład ten rozpoczął swoją działalność w 1968 roku, wówczas powstała również bocznica zakładowa, która odłączała się przed stacją od strony Zebrzydowic. Dodatkowo, dobudowano nowy peron oraz kładkę dla pracowników fabryki.
Wewnątrz zakładu funkcjonuje jednostanowiskowa lokomotywownia, gdzie znajduje się lokomotywa zakładowa 401Da-096. W chwili obecnej stacja dysponuje dwoma niskimi peronami oraz czterema torami – w tym trzy główne, zelektryfikowane, oraz dodatkowym torem załadunkowo-wyładunkowym o długości 57 metrów, prowadzącym do wyburzonego magazynu stacyjnego, który był wyposażony w rampę.
Jednakże, usługi biletowe oraz ekspedycja towarowa w budynku stacyjnym są aktualnie nieczynne. W drugiej połowie 2019 roku stacja przeszła remont peronu wyspowego. Od 9 grudnia 2012 roku, stacja jest obsługiwana przez samorządową spółkę Koleje Śląskie, która przejęła odpowiedzialność za ten kierunek od Przewozów Regionalnych.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
- Koleje Śląskie: Schemat linii komunikacyjnych. kolejeslaskie.com. [dostęp 21.07.2016 r.]
- a b Koleje Śląska Cieszyńskiego: Cieszyn Marklowice. kolejcieszyn.pl. [dostęp 05.01.2015 r.]
- Koleje Śląska Cieszyńskiego: Bocznica Cieszyńskiej Fabryki Farb i Lakierów. kolejcieszyn.pl. [dostęp 05.01.2015 r.]
Oceń: Cieszyn Marklowice